انتخاب کسب و کار مناسب

انتخاب کسب و کار پله اول برای طی کردن راه به سمت موفقیت است. اگرچه این انتخاب به ظاهر ساده است اما یکی از مهمترین کارهای زندگی شماست. پس چطور باید کسب و کار خود را انتخاب کنیم ؟

مهارت یا حرفه ای که بلد هستیم

شاید انتخاب کسب و کار بر اساس حرفه ای باشد که آن را از قبل آموخته ایم. مثلا یک حرفه خانوادگی . به عنوان مثال کسی که پدر او نجار است به مرور زمان نجاری را آموخته و ممکن است از نظر او نجاری بهترین کسب و کاری باشد که بتواند در آن موفق شود.

مهارتی که به آن علاقه داریم

علاقه یکی دیگر از فاکتورهای انتخاب است. شما در کسب و کاری موفق خواهید شد که به آن علاقه داشته باشید. به نظر میرسد علاقه مهمترین فاکتور برای راه اندازی کسب و کار موفق است. چون دانش اکتسابی است و میتوانید حرفه ای که در آن تخصصی ندارید ولی به آن علاقه مند هستید را از طریف تجربه یا کلاس آموزشی به دست آورید ولی علاقه چیزی درونی و ذاتی است.

هنر

به صورت کلی کارها تلفیقی هستند از هنر و فن. در بعضی از کسب و کارها جنبه فن و تکنیک بیشتر بوده و در بعضی جنبه هنری کار. در کارهای هنری علاوه بر دانش و علاقه باید شم هنری هم داشته باشید. مثلا آرایشگری ترکیبی از هنر و فنون است. آرایشگری که صرفا فن را آموخته باشد در حدی از توان باقی مانده و نمیتواند مدل های موی خاص و حرفه ای را ایجاد کند . پس قبل از انتخاب کسب و کار باید هنر آن کسب و کار را نیز در خود ببینید. البته بسته به نوع هنر، میتوان هنر را به مرور زمان و با تمرین آموخت اما در این آموختن هم استعداد ذاتی بی تاثیر نیست.

سطح درآمدی کسب و کار

اگرچه بسیاری از افراد وقتی به سراغ حرفه مورد علاقه خود میروند ممکن است در ابتدا به درآمد فکر نکنند. اما درآمد یک اصل مهم و کلی در انتخاب کسب و کار اسات . شما باید کسب و کاری را انتخاب کندی که جامعه به آن نیاز داشته باشد و بتوانید از توانمندی خود به درآمد برسید. اگر کسب و کاری به درآمد نرسد سر انجام آن ورشکستگی و شکست است.

انواع کسب و کار

تعریف ما از کسب و کار عموما کارهایی است که خود شما آن را پایه گذاری میکنید یا نقش مفید و موثری در آن دارید. از نظر تعریف ما کارمندی در یک اداره یک کسب و کار نیست. در تعریف ما راه اندازی یک مغازه میوه فروشی و یا یک رستوران یا یک سالن آرایشگاهی یک کسب و کار به شمار میرود. من خودم به شخصه در کسب و کارهای مختلفی درگیر بوده ام. کسب و کارهای موفق و شکست خورده . یکی از کسب و کارهای موفق من تجربه راه اندازی یک شرکت تولیدی کیت های آزمایشگاهی به نام آناسلول طب بود که محصولاتی مثل کیت سنتز cDNA از محصولات این شرکت است. آنا سل یک نمونه از کسب و کار موفق برای من به شمار میرود. استاد کاشانی یکی از افرادی است که میتوان به عنوان پیش کسوت کار آفرینی در حوزه آرایشگاهی به ایشان اشاره کرد. آرایشگاه آس ، آموزشگاه آرایشگری آس و چند کسب و کار دیگر حاصل تجربیات استاد کاشانی است.

بعضی از کسب و کارها بر مبنای تولید هستند مانند برند ساریناگل که تولید کننده اکسسوری موی دخترانه است. و بعضی از کسب و کارها بر مبنای واسطه گری و فروش هستند مانند کسب و کارهای بزرگی مثل دیجی کالا و با سلام و فروشگاه های اینترنتی کوچک.

کسب و کار ممکن است در حوزه خدمات فعال باشد و خدماتی مثل تعمیرات و خدمات منزل مانند استادکار باشد و یا خدمات پزشکی و درمانی و …

نوآوری یا طی کردن راه آزموده دیگران ؟

البته به صورت کلی کسب و کار شما ممکن است نوآورانه و منحصر به فرد باشد و ممکن است سنتی و قدیمی باشد. به عنوان مثال راه اندازی یک سالن آرایش در یک محله یک کار مشخص رو کاملا سنتی است اما راه اندازی نرم افزاری برای درخواست آرایشگر در محل یک کار نبوغ آمیز و نو است. کسب و کار های غیر نوآورانه مسیر مشخصی دارند و توسط افراد زیادی آزموده شده اند. اما ممکن از در منطقه شما این کسب و کار اشباع باشد و امکان رشدی نداشته باشد. البته شما میتوانید در پایه یک کسب و کار سنتی نبوغ را نیز اضافه کنید مثلا سالن آرایشی که خدمات ویژه و خاصی ارائه میکند.

اما کسب و کار نوآورانه شبیه یک سرمایه گذاری خطر پذیر است. ممکن است شما را تا بیکران بالا ببرد مانند اسنپ و تپسی و دیجی کالا و ممکن است هیچ وقت به مقصد نرسید مثل کسب و کار بامیلو

نویسنده مطلب

دکتر سعید ضیایی . دکترای بیوتکنولوژی و بنیانگذار شرکت آنا سلول طب و همکار در راه اندازی کسب و کارهای مختلف در حوزه های مختلف