چگونه یک ریش لکه دار را درست کنیم

ریش یکی از اجزای جدانشدنی از مد در مردان است. تنوع زیادی از مدل های ریش و فرم های مختلف ریش در مردان وجود دارد و چهره مردان به شدت تحت تاثیر مدل ریش است. بعضی از افراد ترجیه میدهند که ریش را به صورت کامل تراشیده و حذف کنند اما بعضی دیگر به دنبال مدل های مختلف ریش هستند. اما اگر شما تمایل به داشتن ریش داشته باشید، وجود لکه در ریش برای شما یک مشکل بزرگ خواهد بود. در ادامه در مورد دلایل وجود لکه در ریش و نحوه حل مشکل صحبت خواهیم کرد.

دلیل وجود لکه در ریش

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ریش شما ممکن است لکه های طاس داشته باشد، و در زیر، برخی از رایج ترین آنها را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر ژنتیک در رشد ریش

پیش از این اعتقاد بر این بود که ژن‌های رشد مو و ریش از مادر شما منتقل می‌شوند، اما در حال حاضر، به نظر می‌رسد اجماع علمی این است که این ژن‌ها می‌توانند از یکی یا کمی از هر دو نشأت بگیرند. اگر اکثر مردان خانواده شما ریش های پرپشت و پرپشتی دارند، احتمالاً شما نیز می توانید ریش بلند کنید. در غیر این صورت، احتمال اینکه از نظر ژنتیکی موهای صورت به شما بهترین برخورد را نداشته باشد، بیشتر و بیشتر خواهد شد.

هورمون های تاثیر گذار در رشد ریش

موهای صورت دارای موهای آندروژنی هستند، به این معنی که در پاسخ به هورمون های مردانه رشد می کنند. تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT).

اگر سطح شما از این دو هورمون پایین باشد، احتمالاً سرعت رشد ریش و تراکم کلی شما کم است. از طرف دیگر، اگر سطح T و DHT شما بالا باشد، می‌توانید انتظار رشد سریع‌تر و پوشش کامل‌تری داشته باشید.

برای درک اینکه تأثیر این دو هورمون چقدر قدرتمند است، فقط باید به افراد ترنس نگاه کنید، که اغلب می توانند بلافاصله پس از شروع تزریق تستوسترون، ریش کامل داشته باشند.

نقش گیرنده های هورمونی در رشد ریش

در برخی موارد، سطح تستوسترون و DHT ممکن است بالا باشد، اما ریش همچنان به صورت تکه تکه و پراکنده رشد می کند. این احتمالاً به دلیل حساسیت ضعیف در گیرنده های آندروژن در سلول های فولیکول موی صورت است.

برای اینکه تستوسترون و DHT تأثیر واقعی بر رشد موهای صورت شما داشته باشند، باید بتوانند وارد سلول های فولیکول ریش شوند و برای ورود، هورمون ها باید با گیرنده آندروژن متصل شوند. هورمون ها را به عنوان کلید و گیرنده ها را به عنوان قفل در نظر بگیرید. حتی اگر تعداد زیادی کلید خوب داشته باشید، اگر قفل ها کار نکنند کمکی نمی کند.

یکی از مثال های جالب در این زمینه مردان آسیایی هستند که به صورت کلی گیرنده های آندروژن ضعیف تری نسبت به مردان آفریقایی دارند. به همین دلیل علیرغم اینکه میزان آندروژن بدن مردان آسیایی بالاتر از مردان آفریقایی است سرعت و زمان رشد ریش در آنها کمتر از مردان آفریقایی است.

جریان خون در پوست صورت

به نظر میرسد بخش هایی از پوست صورت جریان خون کمتری دارند. به عنوان مثال رشد ریش روی لپ کندتر و کمتر از بخش پایینی صورت است. و روی بخش هایی از صورت اصلا هیچ گاه ریش رشد نخواهد کرد. یکی از نظریات در این مورد جریان خون کمتر در نواحی است. شاید ماساژ های موضعی بتواند در رفع مشکلی عدم رشد ریش موثر باشد.

تاثیر سبک زندگی در رشد ریش

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، کیفیت پایین خواب، مدت زمان کم خواب، استرس مزمن و رژیم‌های غذایی کم کالری برای تناسب اندام خرگوش‌ها همگی از عواملی هستند که تولید هورمون طبیعی شما را از بین می‌برند.

و هنگامی که سیستم غدد درون ریز شروع به خاموش شدن می کند، یکی از اولین هورمون های تولید مثل (تستوسترون و DHT) هستند که به طور اتفاقی هورمون های اصلی تنظیم کننده رشد و تراکم موهای صورت شما هستند.

بیماری های صورت و ریش

در موارد نادر، لکه‌دار شدن ریش می‌تواند ناشی از شرایط پزشکی مانند آلوپسی باربا و آلوپسی آره‌آتا باشد. این نوع طاسی نقطه ای، لکه های کاملاً گرد سکه ای شکل را در ناحیه ریش ایجاد می کند.

آلوپسی باربا و آرئاتا شرایط خودایمنی هستند که در آن سیستم ایمنی فولیکول های موهای سالم صورت را به عنوان سلول های خارجی اشتباه می گیرد و به آنها حمله می کند.

در حال حاضر، هیچ راه حل شناخته شده ای برای آلوپسی وجود ندارد – حتی اگر اغلب به طور تصادفی خود به خود برطرف شود.

رفع مشکل ریش لکه دار

حال که با دلایل ایجاد لکه روی ریش آشنا شدیم، بایستی در مورد رفع مشکل لکه ریش صحبت کنیم. رفع مشکل ریش لکه دار به دو صورت قابل حل است. با استفاده از تکنیک های آرایشگری و گریم میتوانید فرمی از آرایش صورت را ایجاد کنید که نقص جزئی ریش شما را بپوشاند. همچنین با روش های درمانی میتوانید مشکل لکه ریش را به صورت ریشه ای حل کنید و شاهد رشد ریش در نقاط خالی باشید.

رفع مشکل ریش لکه دار با تکنیک آرایشگری

بهترین و سریع ترین راه رفع مشکل تغییر استایل ریش با مشورت آرایشگر شماست. یک آرایشگر حرفه ای به خوبی میتواند ضعف های رشد ریش را با استفاده از مدل انتخابی حذف کند. تنظیم کردن خط ریش، پایین تر از نقاط بدون رویش، بلند کردن ریش و شانه کردن ریش به سمت نقاط کم مو و یا انتخاب مدل هایی که خودشان دارای نقاط خالی هستند بهترین روش رفع مشکل شماست

میتوانید مشکلات جزئی را با استفاده از مداد آرایشی ( معروف به مداد ابرو ) نیز رفع کنید.

رفع مشکل ریش لکه دار

برای رفع اصولی تر لکه ریش بایستی علت لکه به درستی مشخص شود. اما به صورت کلی چند راه برای رفع مشکل ریش لکه دار وجود دارد :

به ریش های خود فرصت رشد کردن بدهید

خیلی از افرادی که از لکه دار بودن ریش خود شکایت دارند، جوانانی هستند که به تازگی ریش آنها شروع به رشد کرده است. یا افرادی که بعد از مدت طولانی زدن ریش، به ریش های خود اجازه رشد داده اند. دقت کنید که میزان رشد و سرعت رشد ریش در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. نباید عجول باشید. حداقل 5 تا 6 هفته بایستی به ریش خود فرصت برای رشد بدهید. اگر رشد نکرد راه های بعدی را امتحان کنید.

خواب کافی داشته باشید، ورزش کنید، استرس خود را کاهش دهید

از اینکه چقدر با کمی خواب بیشتر می توانید سلامت خود را بهبود ببخشید شگفت زده خواهید شد. در حالت ایده آل، شما هفت تا هشت ساعت در شب استراحت می کنید.

علاوه بر این، برخی از مردان با ریش خود مشکل دارند زیرا نمی توانند خون کافی به گونه های خود برسانند. فعال ماندن همچنین سطح تستوسترون شما را بالا نگه می دارد و تستوسترون یک عنصر حیاتی برای رشد برجسته است.

در نهایت، استرس می‌تواند باعث شود بدن شما از حالت تهوع خارج شود. خوشبختانه، بدون توجه به کاری که برای کار انجام می دهید، می توانید با خوابیدن و ورزش بیشتر استرس را کاهش دهید. این همه کمک می کند.

از روغن های تقویت کننده ریش استفاده کنید

برخی از روغن ها تقویت کننده ریش میتوانند به شما کمک کنند. بسیاری از تقویت کننده های معتبر مو، برای ریش نیز میتوانند موثر باشند. در این مورد میتوانید با پزشک پوست و مو مشورت کنید

غذاها و مکمل های مرتبط با رشد ریش را بیشتر مصرف کنید

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان، ترکیبات دارای DHT ، ترکیبات کافئین دار و سلنیوم میتوانند برای رشد ریش موثر باشند. همچنین برخی از مکمل های دارویی به صورت اختصاصی برای تنظیم هورمون های مردانه فرموله شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر