مناسب ترین انتخاب مدل مو براساس فرم صورت

کوتاهی مو و اصلاح سالن آس

مدل مو براساس فرم صورت (محمد کاشانی)

مدل مو مانند نوع لباس برای همۀ افراد یکسان نیست. اما بر خلاف نوع لباس، نمی توانید یک روز که از دانشگاه به خانه بر می گردید مدل مویتان را نیز عوض کنید. به همین دلیل است که قبل از اینکه زیر قیچی آرایشگر بروید و مدل مویتان را انتخاب کنید، باید بدانید چه پیرایش، مدل مویی  براساس فرم صورت به شما می آید. در نهایت حتی یکی دو قیچی کم و زیاد تر است که کل مدل مو را تغییر می دهد.

صورت من چه شکلی دارد؟

نحوه اندازه گیری صورت برای انتخاب مدل مو براساس فرم صورت

اما چگونه می توانیم بدانیم صورت ما چه شکلی دارد و چه مدل مو براساس فرم صورت به ما می آید؟ آسان است. اول یک متر اندازه گیری را بردارید. سپس اندازه های زیر را بگیرید و یادداشت نمایید:

پیشانی: از بالای تاج یک ابرو تا بالای تاج ابروی دیگر را اندازه بگیرید.

استخوان گونه: سراسر گونه های خود را اندازه بگیرید. از برجسته ترین قسمت کناری چشم های خود شروع کنید.

خط فک: از بالای چانه تا زیر گوش هایتان جایی که زاویۀ چانه رو به بالاست را اندازه بگیرید. این عدد را ضرب در 2 کنید تا به اندازۀ خط فک خود برسید.

طول صورت: از مرکز رویش مو تا نوک چانه را اندازه بگیرید.

کوتاهی مو و اصلاح

مدل مو براساس فرم صورت شما

فرم صورت من چه شکلی دارد؟

در زمان اندازه گیری دقت کنید که کدام یک از این اندازه ها از بقیه بزرگ تر است و سپس موارد زیر را بررسی کنید تا ببینید شکل صورت شما کدام است.

بیضی: طول صورت بزرگتر از عرض استخوان گونه است و پیشانی بزرگتر از خط فک می باشد. زاویۀ فک گرد است تا اینکه تیز باشد.

مربع: تمامی اندازه ها تقریبا یکسان هستند. زاویۀ فک تیز است.

مستطیل (کشیده): طول صورت بزرگترین اندازه است. پیشانی، استخوان گونه، و خط فک اندازه های یکسانی دارند.

گرد (دایره ای): استخوان گونه و طول صورت اندازه های یکسان دارند و بزرگتر از پیشانی و خط فک (که این دو نیز اندازه های یکسان دارند) هستند. زاویۀ فک ملایم و کمرنگ (نامشخص) است.

الماسی (لوزی شکل): طول صورت بزرگترین اندازه است. سپس به ترتیب استخوان چانه، پیشانی، و خط فک قرار می گیرند. چانه برجسته است.

قلبی: پیشانی اندازه ای بزرگتر دارد و بعد استخوان چانه و خط فک قرار دارد. چانه برجسته است.

مثلثی: خط فک بزرگتر از استخوان چانه که بزرگتر از پیشانی می باشد، است.

انتخاب مدل مو براساس فرم صورت

وقتی شکل صورت خود را مشخص کردید می توانید با استفاده از پیشنهادات آرایشگران معروف لندن، مدل مو براساس فرم صورت  خود را انتخاب کنید.

بیضی: ایده آل ترین شکل صورت برای خانم ها و نه برای آقایان می باشد اما این شکل صورت مورد مناسبی برای انواع مدل مو ها است. شکل صورت متقارن بیضی شکل با هر مدل مویی متناسب است. بنابراین اگر صورتی بیضی شکل دارید خوش شانسی به شما روی آورده است. هر مدل مویی برآزندۀ شماست.

همانطور که گفته شد، چند نکته وجود دارد که بتوانید از بیضی بودن صورت خود نهایت استفاده را ببرید. Stelios Nicolaou ، آرایشگر ماهر Aveda  معتقد است: “نکتۀ اصلی این است که موی خود را روی پیشانی بریزید و به اینصورت به قسمت بالایی صورت خود حجم دهید. بهترین سبک، مدل کلاسیک است. به اینصورت که در قسمت پشت و کناره ها کوتاه تر و در قسمت بالا بصورت تکه ای کمی بلند تر باشد.

البته به یاد داشته باشید که از چتری در قسمت جلو خودداری کنید. Jamie Stevens آرایشگر موی افراد مشهور معتقد است: ” حجم زیاد مو در پیشانی موجب می شود ویژگی های دیگر کمرنگ شود و گردی صورت را افزایش می دهد.”

Adam Brady متخصص مُد و زیباییِ Ruffian معتقد است ” در صورت تمایل ریش خود را اصلاح کنید. زیرا نیازی به موی صورت ندارید تا بخواهید نواقص را در این مورد برطرف کنید. بنابراین برای یک اصلاح کامل هم مانعی وجود ندارد.”

مربعی: این مدل مو ایده آل آقایان می باشد و نشان دهندۀ قدرتمندی در آنها است. خط فک با زاویۀ 50 درجه و ظاهری تراشیده، بسیار مردانه است. مانند صورت های بیضی شکل، این شکل صورت می تواند پایه ای برای اغلب مدل های مو باشد و برای انواع مدل مو ها از کوتاه گرفته تا بلند متناسب است. فقط به یاد داشته باشید که هر چه مدل مو کوتاه تر باشد، بنظر می رسد بیشتر به ظاهرتان رسیده اید. Stevens می گوید: ” مدل موهای تمیز و کلاسیک بهترین مدل مو برای صورت های مربعی شکل است. سایه های ضخیم، تکه ها در اطراف و لایه های کوتاه مو همگی متناسب با این فرم صورت هستند.” کمی موی نتراشیده موجب می شود خط فک شما بدون اینکه خط آن کمرنگ شود، پر حجم تر بنظر برسد.

مستطیلی: طولانی ترین شکل صورت مستطیلی است که حالتی بین شکل مربعی و بیضی می باشد اما نیاز به مدل مویی دارد که کمی اصلاح شده باشد و موجب نشود صورت بزرگتر بنظر برسد. Nicolaou توضیح می دهد که: ” برای اینکه صورت مستطیلی شکل بزرگتر بنظر نرسد، اگر بالای مو بلند است باید از کوتاه کردن اطراف مو خودداری کنید زیرا این امر باعث می شود طول صورت بیشتر دیده شود. از یک مدل موی مناسب استفاده کنید که در اطراف زیاد کوتاه، و در بالا زیاد بلند نباشد.”

Jamie Stevens  معتقد است مدل مویی که در اطراف بلند تر است و بر روی پیشانی نیز می ریزد باعث می شود عرض صورت زیاد دیده شود و در عین حال صورت شما باریک تر از چیزی که هست بنظر نرسد. در نهایت هیچگاه مدل خود را با مدل ریشتان ست نکنید. Adam Brady می گوید: ” بطور کلی ریش موجب دراز دیده شدن صورت می شود بنابراین بجای آن سعی کنید از موی سر استفاده کنید تا اندازۀ آنرا بدلخواه تنظیم کنید و نواقص احتمالی صورتتان را بپوشانید.”

گرد: گرد با چانۀ دایره ای بدون هیچ خط یا زاویه ای نیازمند مدل مویی است که شکل یا زاویه ای به صورت دهد. Brady می گوید: ” اگر صورت دایره ای یا گرد دارید سعی کنید آنرا مربع تر نشان دهید. از آنجاییکه صورت گرد فاقد زاویه های طبیعی است، باید با مدل موی خود به آن زاویه دهید. مدل مویی که در قسمت بالایی بلندتر و در اطراف کیپ و محکم می شود مانند مدل موی پُف (فُکل) دار یا مدلی که موی جلو روی پیشانی قرار گیرد، بسیار مناسب است.”

مدل مو براساس فرم صورت سالن آس

مدل مو براساس فرم صورت سالن آس

Adam Brady معتقد است: “گوشه های مربعی در مناطقی با پسرفتِ زیاد موجب می شود گوشه های ملایم را تیز تر نشان دهد. یک ریشِ کاملا مربعی شکل موجب می شود منطقۀ چانه باریک تر نشان داده شود که به فک حالتی تراشیده یا مخروطی می دهد.”

الماسی: که در چانه و قسمت خط ابرو یا پیشانی باریکتر است، در گونه ها عریض تر می باشد. البته این شکل صورت بسیار نادر است. به همین دلیل باید بصورت تخصصی بررسی شود تا از این نوع شکل صورت اطمینان حاصل کرد. Jamie Stevens می گوید: ” مدل مویی که به پیشانی و چانه عرض می بخشد، مدل موی مناسب صورت الماسی است. مدل موی چتری برای بافت و حجم دادن به پیشانی بسیار مناسب است. و از طرف دیگر مدل موهای بلندتر که می تواند پشت گوش بسته شود، برای حجم بخشیدن به استخوان صورت در افرادی با این شکل صورت عالی است.”

اگرچه باید به یاد داشته باشید که اطراف مو را زیاده از حد کوتاه نکنید و به استخوان چانه زیاد حجم ندهید. البته مدل مویی که در اطراف کوتاه است موجب می شود گوش های شما بزرگتر دیده شود. خطوط و لایه های نرم برای این نوع صورت مناسب تر هستند و به آن زاویه های طبیعی می بخشند. سعی کنید اطراف مو را کمی کوتاه کنید و اگر می خواهید به چانۀ باریک کمی حجم دهید، طبق سایه ساعت 5 را در نظر بگیرید.

قلبی: این مدل صورت که در شقیقه و خط رویش مو عریض است، به تدریج تا روی چانه باریک می شود. مدل قلبی صورت که کمیاب است دارای ویژگی های فراوانی است که صورت را زیباتر نشان می دهد. Stevens معتقد است از کوتاهی های خیلی زیاد دوری کنید زیرا موجب می شود چانه باریک تر بنظر برسد و عرض پیشانی بیشتر شود. کوتاهی کنار مو در اندازۀ متوسط موردی ندارد. مدل موهای متوسط و بلند موجب می شوند پیشانی قوی شکل صورت های قلبی کمی ملایم تر بنظر برسند.

موهای صورت در این فرم صورت بسیار مهم هستند و موجب می شوند حجم مورد نیاز به چانه و خط فک داده شود. Brady می گوید: “برای صورت های الماسی شکل، ریش موجب می شود حالت قلبی به خوبی نشان داده شود.”

مثلثی: بعلت پیشانی باریک و خط فک عریض، صورت های مثلثی شکل نیاز به مدل مویی دقیقا بر خلاف صورت قلبی شکل دارند. Jamie Stevens می گوید: ” مدل مویی پر حجم برای این شکل صورت مناسب است. کوتاهی مو تا روی بینی با موهای کناریِ بلندتر، موجب عمق بخشیدن به صورت می شود.”

در مورد ریش، بهترین مدل می تواند ته ریش باشد. اما در واقع به علت اهمیت خط فک در این مدل صورت، بهتر است ریش را کاملا اصلاح نمایید.

دربارۀ نویسنده: Cillian O’Connor

Cillian O’Connor یک نویسنده، ویراستار، و مشاور غیر وابسته است که بخاطر توانایی های منحصر بفردش در دنیای مُد مردانه، مراقبت از مو، سبک زندگی و طراحی شناخته شده است. او که از طرف مجلۀ Vogue بعنوان شمارۀ 1 شناخته شده، با The Sunday Times و Business of Fashionand Metro نیز همکاری می کند.