جلوگیری از ریزش مو | شناخت علل ریزش مو | درمان طبیعی آن

 جلوگیری از ریزش مو

یکی از مشکلاتی که نه تنها آقایان بلکه خانم ها نیز بشدت با آن درگیر هستند مساله ریزش مو است. بدون هیچ گونه تردیدی می توان گفت مو در زیبایی و آراستگی ظاهر انسان ها تاثیر فوق العاده و غیر قابل انکاری دارد و ریزش آن می تواند نه تنها در زیبایی و جذابیت، بلکه در اعتماد به نفس اشخاص هم تاثیر گذار باشد. از این رو جلوگیری از ریزش مو یکی از مسائلی است که فکر بسیاری از خانم ها و آقایان را به خود مشغول کرده است.

در آرایشگاه مردانه آس باربر شما میتوانید از متخصصین ما در این باره مشاوره بگیرید.

روش های طبیعی و غیر دارویی متعددی نیز برای جلوگیری از ریزش مو معرفی شده اند که روی بسیاری افراد جواب داده است و آن ها از کند شدن روند ریزش موی خود شگفت زده شده اند. روش های طبیعی این حسن را دارند که برعکس داروهای شیمیایی عوارض جانبی خاصی ندارند و برای سلامت انسان مضر نمی باشند.

 

جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو

شناخت علل ریزش مو

علل ریزش مو بسیار زیاد هستند و در بررسی های مختلفی که صورت گرفته در هر یک از افرادی که با مشکل ریزش مو مواجه اند معمولا بیش از یک علت برای ریزش مو می توان یافت.

همواره تشخیص علت وقوع یک پدیده می تواند پایه و اساس جهت گیری در مقابل آن باشد. در حقیقت برای جلوگیری از ریزش موی هر فردی نیز ابتدا به شناخت علل ریزش موهای وی پرداخت.

 

1- اولین مورد از علل شناخته شده برای ریزش مو مساله وراثت است:

از قدیم الایام در محاورات مردم کوچه و بازار باب بود که به پسران نوجوان می گفتند اگر می خواهی بدانی در آینده کم مو خواهی بود یا پرمو، به موهای سر دایی خود نگاه کن. در واقع آنان تاثیر وراثت روی ریز مو را بدون اثبات علمی باور داشتند.

2- فشارهای جسمی، بیماری ها، فشارهای روحی، رژیم غذایی نامناسب و، کمبود پروتئین

از دیگر علل اصلی شناخته شده برای ریزش مو فشارهای جسمی، بیماری ها، فشارهای روحی، رژیم غذایی نامناسب و، کمبود پروتئین به حساب می آیند که برای هر فرد مبتلا به ریزش مو باید علت و در واقع علل مساله به درستی و دقت شناسایی شود و بعد از آن روش صحیح جلوگیری از ریزش مو برای وی ارائه گردد.

 

جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو

حال به روش های کلی و غیر دارویی که هر فردی می تواند خود به آسانی برای جلوگیری از ریزش موی خود به کار گیرد می پردازیم:

 

– اصلاح رژیم غذایی:

همان طور که پیش تر ذکر کردیم از عوامل اصلی ریزش مو رژیم غذایی نامناسب است که برخی مواد مغذی که برای سلامت مو و حفظ موها لازم هستند را به اندازه کافی تامین نکند. هر انسانی برای حفظ سلامت بدن خود باید روزانه از کلیه گروه های مواد غذایی به اندازه کافی مصرف نماید. ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین ها برای سلامت انسان لازم هستند و برخی از آن ها در جلوگیری از ریزش مو و حفظ سلامت موهای انسان نیز بشدت تاثیرگذارند.

پروتئین، اسید چرب امگا ۳، روی، آهن، ویتامین ب ۱۲، ویتامین های آ و سی، منیزیم و سلنیوم مواد اساسی و اصلی برای حفظ سلامت موها هستند که حتما باید در رژیم غذایی افراد گنجانده شوند. سبزیجات برگی، مغزهای خشکبار، لوبیا، لبنیات، مرغ و ماهی منابع سرشار این مواد مغذی ارزشمند هستند که مصرف آن ها برای افرادی که قصد جلوگیری از ریزش موی خود را دارند ضروری است.

– جلوگیری از ریزش مو با عدم استفاده هر روزه از شامپو و نرم کننده:

برخی به اشتباه فکر می کنند هر روز استفاده کردن از شامپو و نرم کننده ها برای سلامت و حفظ موها بهتر است. این در حالی است که تماس مرتب موها با مواد شیمیایی شامپوها و نرم کننده ها در طول زمان موها را خشک کرده و تارهای مو را دچار آسیب می کند. بهترین روش این است که نهایتا 2 تا 3 بار ئر هفته موها با شامپو شسته شوند.

-جلوگیری از ریزش مو با طبیعی خشک کردن موها:

در ترکیب تارهای مو پروتئین بخش عمده ای را تشکیل می دهد و می دانیم که حرارت زیاد یکی از عوامل از بین رفتن پروتئین است. از این رو بهتر است بعد از دوش گرفتن به موهای خود فرصت دهیم به طور طبیعی و در دمای محیط خشک شوند و از سشوار و اتوی مو و وسایلی اینچنین پرهیز نماییم. زیرا با این وسایل با حرارت خود به نابودی پروتئین موهای ما کمک شایانی می کنند و استحکام موها از دست می رود. هرگز نباید از یاد برد که حرارت بالا باعث خرد شدن و شکستن تارهای مو می‌ شود.

– ماساژ سر:

این مورد هم از باورهای نیاکان ما بوده که امروزه از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است. در حقیقت اثبات شده که ماساژ سر و پوسته آن می‌ تواند به حل مشکل ریزش مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند. زمانی که موهای خود را در حمام شامپو زدیم، بهتر است کمی کف سر را ماساژ دهیم. این کار باعث بهبود گردش خون در پوسته سر می ‌شود و رشد مو را تحریک می ‌کند. بدین منظور باید انگشتان را به صورت دورانی روی سر حرکت دهیم.

 

– جلوگیری از ریزش مو با استفاده از روغن های گیاهی:

باید با آگاهی از خواص هر یک از روغن های گیاهی آن ها را به موهای خود مالیده و از خواص آن ها برای مو نهایت استفاده را ببریم.